ליצירת קשר 050-5231920

רחמן בן רחמן

בתקופה שלפני שהקיבוצים עברו הפרטה, הגעתי למרכז משק באחד מהמשקים בארץ, על פי הזמנתו. יש לנו חבר משק, אשר עוסקת בתחום האומנות. לצורך כך העמיד לרשותו המשק מבנה, חשמל, מים, כלי עבודה וציוד רב. מתוך מגמה שהוא יהווה ענפון מכניס למשק ותעסוקה לחבר. בבדיקה שערכתי בהנהלת החשבונות של המשק, מתברר כי הכנסותיו לקופת המשק, שואפות לאפס, בה בשעה שהיקף רכישות חומרי הגלם שלו, הם בסדר גודל של עשרות אלפי שקלים. לפני כשבועיים החבר הוזמן לישיבה אצלי , לראות מה פשר העניין ולטענתו הוא לא מצליח למכור את יצירותיו, עקב המצב בארץ.

 

אבל אנחנו יודעים כי יש לו דוכן בנחלת בנימין בת"א, שם חברת משק ראתה אותו כשהוא מוכר בדוכן שלו את יצירותיו, בימים בהם מתקיים יריד אומנויות. שמתי פעמיי לרחוב האומנים בת"א, כשציוד צילום ברשותי, היריד היה בימי שלישי ושישי של השבוע. לא היה קושי לאתרו, אך בגלל שכמות האנשים ביריד זה הייתה כה גדולה, לא ניתן להבחין מה עושה האמן בדוכן שלו ,כי כל העת לקוחות הקיפו את הדוכן לבדוק את היצירות ואף לרכוש ממנו. ניגשתי ורכשתי ממנו מוצר תמורת 120 ₪ , כאשר אני מצלם את הרכישה "במצלמה נסתרת" אבל חשתי כי אני חייב להביא יותר ראיות, על מנת להוכיח כי הוא אכן מוכר ולנסות ולאמוד את היקף מכירותיו.

 

מצאתי לנכון שאני זקוק לעמדת צילום גבוהה יותר וכל החנויות שמסביב אכלסו לקוחות…הבחנתי בחנות סמוכה עם קומה נוספת, נכנסתי פנימה ומצאתי כי מדובר בבית מלאכה לייצור בגדי ים לנשים. נכנסתי פנימה והמוכרת שאלה אותי ,מה אתה מחפש ? אני צריך את בעל החנות….השבתי לה …בוריס בוריס היא צעקה וגבר יצא לחנות מאחורי ווילון. אני צריך לדבר אתך בצד אם לא אכפת לך, אין בעיה השיב בוריס . תראה …."אני חוקר פרטי ואני בא מקרית שמונה הרחוקה, יש פה גבר ברחוב שעזב את הבית ,את אשתו ושבעת ילדיהם, הוא לא משלם להם מזונות והשאיר את האישה עם חובות גדולים מאוד ,עד חרפת רעב לה ולידים הקטנים ואני חייב לצלם אותו עובד, כי בבית המשפט הוא טען שהוא אינו עובד, לכן אני זקוק לקומה השנייה שלך" . נו…אז מה הבעיה השיב בוריס, עלה וצלם ………די הופתעתי מהמענה הראשוני של בוריס , כי אנשים בדרך כלל לא ששים לשתף פעולה, אבל הסיפור שלי ככל הנראה נגע לליבו.

 

עליתי לקומה שנייה, ישבתי במרפסת קטנה…מכנס קצר…נעלי אצבע…כובע לראשני…לקחתי חצובה, שמתי עליה מצלמת ווידאו , כיוונתי אותה ולחצתי הקלטה … כמובן שתוך 5 דקות גם קבלתי בקבוק מים קרים וכוס קפה. ביצעתי פעמיים את הפעילות הזו כנגד האומן ,מאותה מרפסת מאותה זווית והצלחתי להוכיח כי חבר הקיבוץ מכר 28 פעמים מוצרי אומנות אותם הוא ייצר על חשבון המשק , בה בשעה שכל ההכנסה , עברה באופן ישיר לכיסו הפרטי. מרכז המשק, היה די מופתע כאשר הוצגו בפניו הממצאים.

ומי אמר שאין רחמנים בארץ?…….