ליצירת קשר 050-5231920

פוליגרף לנהגי מוניות

מר אלון כותב כתבה זו ואני חולק עליה. חלק מהדברים שלו ו/או המלצותיו מקובלת עלי,למשל תג זיהוי למונית …לנהג ולבעל המונית. כמקובל בכל העולם. אבל לקחת סקטור שלם , להלביש עליו סטיגמה שכזו ,לא מקובל עלי. ומה עם נהגי האוטובוס ומורים בישיבות,ומנהלי בתי ספר…ופקידים בבנק ואנשי קבע ???? להם לא צריך לעשות בדיקת פוליגרף?. מבחני אישיות ופוליגרף לנהגי מוניות

סכנה בשעות הלילה [צילום: פלאש 90]

 

הועתק : מ-news1 מיום 20-4-12

בעקבות שורה של מקרים שדווח עליהם לאחרונה על נהגי מוניות שנעצרו או הואשמו בחשד כי ביצעו בנוסעות מעשים מגונים או הטרידו אותן מינית וכדי להעלות את הרמה המוסרית של נהגי המוניות ראוי שמשרד התחבורה יערוך באורח תקופתי בדיקות ומבחני אישיות קפדניים לנהגים שיכללו בדיקות פוליגרף נהג שלא יעמוד בבחינות אלה או שימצא משקר יפסל רישיונו

▪ ▪ ▪
דווח בעיתונות כי בימים אלה נעצר נהג מונית ממרכז הארץ בחשד שביצע מעשים מגונים בנערות שנסעו במוניתו. לפני למעלה מחודשיים דיווחה העיתונות כי נעצר נהג מונית מצפת בחשד שאנס נוסעת ובאחרת ביצע מעשה מגונה. אין אלה מקרים יחידים ואנו שומעים וקוראים מידי פעם בתקשורת על תקיפה מינית או הטרדה מינית של נוסעות מצד נהגי מוניות. יש להניח בסבירות גבוהה כי על כל מקרה תקיפה או הטרדה מינית מצד נהג מונית בו מוגשת תלונה לשלטונות החוק יש לפחות מקרה אחד נוסף מסוג זה שלא מגיע לידיעת שלטונות החוק ולא נכלל בסטטיסטיקה כי הנוסעת המותקפת או המוטרדת מינית על-ידי נהג המונית לא מגישה תלונה למשטרה בשל בושה או חששות שונים אחרים.

 

הסיטואציה בה נמצאים לבדם בשעות לילה מאוחרות ובמקומות מבודדים נהג מונית ונוסעת או נוסעות יוצרת לעתים מצבים בו יצרו של נהג המונית גובר עליו והוא אינו עומד בפיתוי ומנסה לבצע או אף מצליח לבצע מעשה מגונה ואף אינוס בנוסעת, במיוחד אם מדובר בנהג עם בעיות אישיות אלימה או בעלת סטיות מיניות או נהג אם ערכי מוסר ותרבות נמוכים.

 

לעתים קרובות מתרחשת התקיפה המינית מצד נהגי מוניות כלפי צעירות מסוממות או שתויות החוזרות בשעת לילה מאוחרות במונית לאחר בילוי לילה אפוף אלכוהול או סמים במועדוני לילה או בארים ונהג המונית מנצל את מצבן הלא הכרתי כדי לבצע בהם עבירות מין מסוגים שונים. יש מקרים בהם נשים ובהם נערות וילדות קלות דעת או לקויות שכל שמשודלות או מתבקשות על-ידי נהג המונית לשכב איתו תמורת ויתור על דמי הנסיעה וגם כאן יש ניצול מיני מצד הנהג.

 

קרקע פוריה לנהגים קרימינאליים

 

עבירות מין הם רק סוג אחד של התנהגות לא תקינה ופלילית מצד נהגי מוניות .יש נהגי מוניות שמבצעים מעשי מרמה ועוקץ בנוסעים וחלק מהנוסעים אף לא יודעים ומרגישים בזאת: הם מנצלים את שעות החשיכה ומחזירים פחות עודף ממה שמגיע או שמחזירים עודף בכסף מזויף. לנוסעים אין תמיד זמן וסבלנות לבדוק את העודף המגיע להם שכן ממהרים הם לרדת מהמונית בדרכם ליעדם. גם שעות החשיכה עושות את שלהן.

 

נסיעה במונית בשעות לילה לעתים בסביבה לא מוכרת עם נהג מונית זר שאתה לא מכיר מהווה חממה וקרקע נוחה ופורייה לנהגי מוניות עם מבנה אישיות קרימינאלי או ערכי מוסר נמוכים לבצע מעשים פליליים מסוגים שונים כלפי הנוסעים.

 

משרד התחבורה מתנה מתן רישיון מונית לנהג מונית בבדיקת עברו הפלילי אולם הנהגים לא עוברים מבחנים אישיותיים קפדניים כל כמה שנים כדי "לעלות" על נהגים בעלי הפרעות אישיותיות ומוסריות קיצוניות. יש גם נהגי מוניות שמסיעים נוסעים אף שאין להם רישיון מונית מטעם משרד התחבורה ועברם הפלילי או האישיותי לא נבדק. נהגים לא מורשים אלה, משאילים תמורת סכום כסף את המונית מבעל מונית או שעובדים עבורו תמורת שכר או "אחוזים". למשרד התחבורה אין את היכולת וכוח האדם לפקח על אלפי נהגי המוניות בארץ.

 

למען הדיוק חשוב לציין כי רוב רובם של נהגי המוניות בארץ התנהגותם תקינה וסבירה והדברים בכתבה מתייחסים למיעוט קטן של נהגי מוניות אולי אפילו מיעוט קטן מאד אבל התופעות שציינתי בהחלט קיימות ורווחות אולי יותר ממה שהציבור חושב. וראוי איפה שמשרד התחבורה ייתן עליהן את הדעת ויבדוק אפשרות נקיטת צעדים שונים להביא לצמצום את התופעות.

 

לדעתי, יש לנקוט בין השאר בצעדים הבאים:1. לערוך מבחני אישיות קפדניים ומחמירים כולל בדיקות פוליגרף לנהגי מוניות נהגים שלא יעמדו במבחן זה או שימצאו דוברי שקר יפסל רישיונם. 2. לערוך בצורה אינטנסיבית בקורות פתע ואכיפה קפדנית לאיתור נהגי מוניות לא מורשים, הנעים במונית בכבישי הארץ ומסיעים נוסעים במונית והטלת עונשים כבדים כלפיהם וכלפי בעלי או נהגי מוניות שהשאילו או השכירו להם את המונית או את המספר. 3. לחייב כל נהג מונית להתקין שלט גדול וברור במקום בולט ונראה לעני הנוסע במונית בו יצוין שם הנהג ומספר תעודת הזהות שלו ואין דיי לציין רק שם בעל המונית או בעל הרישיון כפי שזה נהוג במוניות לא מעטות..

 

צעדים אלה אולי לא ימגרו כליל את תופעות ההתנהגות השלילית מצד נהגי מוניות המצוינות בכתבה, אבל בהחלט עשויים לצמצם אותם ולהגביר את הביטחון של הנוסעים במוניות.