ליצירת קשר 050-5231920

חקירת הבנק הצפוני

החשוד קפץ מגג המלון ונהרג אבי ירדני החשוד בהקמת בנק פרטי בצפון קפץ אל מותו מגג מלון בר"ג בו שהה במסגרת מעצר בית

דני ברנר והדס שפר | 17/11/2005 19:36

 

אבי ירדני, חבר קיבוץ כנרת בן 68, שנחשד בהקמת הבנק הפרטי בצפון והונאת מאות מלקוחותיו, שם היום בצהריים קץ לחייו בקפיצה מגג מלון 'אופטימה' ברמת גן. במכתב שהשאיר מבקש ירדני סליחה מלקוחותיו הרבים להם נגרם נזק, מטיל את האשמה על שותפו מנשה מזרחי וטוען כי הוא חף מפשע.

 

במכתבו מספר ירדני כי עשה את המעשה לאחר שהתקשה "להסתכל ללקוחותיו בעיניים" ולא עמד בלחץ החברים שהשקיעו דרכו כספים בבנק הפרטי ודרשו את כספם בחזרה לאחר שהפרשה התפוצצה. ירדני אף משבח במכתב את המשטרה על כך שנתנה אמון בגרסתו.

 

ירדני נעצר לפני כשלושה שבועות בידי חוקרי מפלג ההונאה של המחוז הצפוני, בפיקודו של רפ"ק הרבי פרימט, בחשד שהקים יחד עם חברו מנשה מזרחי בן 53 מתל אביב, בנק פרטי שבאמצעותו הציעו השניים לחוסכים אצלם, ריבית מועדפת בעוד שכוונתם על פי החשד הייתה להיעלם עם כספי החוסכים. כאשר, על פי החשד, נצברו בידיהם 400 מיליון שקלים והם התכוונו להיעלם עם הכסף, נעצרו השניים בידי מפלג ההונאה במחוז הצפוני של המשטרה. ירדני שוחרר למעצר בית בתנאים מגבילים בעוד שמזרחי עדיין נמצא במעצר.

 

על פי החשד, הצליחו שני החשודים לשכנע חברי קיבוצים רבים ואזרחים פרטיים להשקיע אצלם את כספיהם ובכלל זה כספי ירושות וכספי שילומים מגרמניה. החשודים הבטיחו לחוסכים בבנק הפרטי שלהם, ריבית גבוהה בשיעור של חמישה אחוזים לחודש לעומת שלושה אחוזים לשנה שמבטיחים הבנקים.

 

תכננו לסגור את הבנק ולברוח עם הכסף כך עברה השמועה על הבנק הפרטי מפה לאוזן ועשרות לקוחות הפקידו כארבע מאות מיליוני שקלים בידי שני השותפים. בסופו של כל חודש, כך על פי החשד, היו ירדני ומזרחי נוסעים לכל אחד מ – 200 הלקוחות ומפקידים בידיהם את הריבית לאותו חודש.

 

למעריב נודע, כי במשך שלושה חודשים קודם לחקירת המשטרה בפרשה, ניהל החוקר הפרטי דוד שוויפל מטבריה, חקירה סמויה בפרשה שממנה עלה כי ירדני ומזרחי מתקשים לעמוד בתשלום הריבית החודשית ואף מתחמקים בטענות שונות מדרישת חלק מהלקוחות להשיב להם את כספי הקרן שהושקעה אצלם, "כבר אז הזהרתי את הלקוחות שלי כי מדובר בתרגיל עוקץ", סיפר שוויפל.

 

לפני כשלושה שבועות התייצב מנשה מזרחי במשטרת תל אביב והתלונן כנגד שותפו אבי ירדני כאילו זה העלים את כספי הבנק. "מיד עם קבלת התלונה נעצרו שני החשודים ונפתחה חקירה שבמהלכה האשימו שני החשודים זה את זה",

 

הסביר רפ"ק פרימט.

 

לדבריו, ירדני טען שכספי הבנק היו ברשותו של מזרחי והוא לא ידע מה עלה בגורל הכספים ולא הייתה לו כוונה להונות את הלקוחות. "מצד שני הוא היה זה ששכנע את מרבית הלקוחות להשקיע בבנק את הכספים ולאחרונה הופעל עליו לחץ כבד מצד לקוחות הבנק להשיב להם את הכספים וזה כנראה מה שהכריע אותו בסופו של דבר".

 

פרימט הגיב לקפיצתו של ירדני מהגג המלון ואמר כי "הסתלקותו של ירדני אינה משנה את החקירה אבל כמובן שהדבר בעייתי שכן הוא עד מרכזי בפרשה. עם זאת יש לנו ראיות טובות מאד להגשת כתב אישום כנגד מנשה מזרחי".