ליצירת קשר 050-5231920

המשטרה ככלי בידי האזרח/ית

ידוע כי חלק מהתלונות למשטרת ישראל, הן תלונות שווא ו/או ניצול המשטרה להתנקם במישהו , בה בשעה שהאזרח יודע שאם הוא יגיש תלונה , ובסוף יתברר כי המשטרה לא מצאה כי מדובר בעבירה פלילית,אזי אותו מתלונן/ת לא יעמדו לדין. תפקידה של המשטרה לחקור וזה ברור כשמש , אבל מה קורה לצד השני לנחקר/ת ? שהרי יום אחד עולמו חרב, הוא נעצר , נחקר , לוקחים ממנו טביעת אצבע, מצלמים אותו לאלבום המשטרתי, בדיקת די,אני,איי.

 

יש מצבים שהוא נכלא,יש מצבים שהוא מובא כבול בידיו וברגליו כאחרון הפושעים, בפני שופט , לחלקם המעצר מתמשך בימים, חלקם זוכים להטבה של מעצר בית או הרחקה מהבית. חלק לא מבוטל לאחר הטראומה , אפילו לא מגיעים לפתחו של בית המשפט למשפט פלילי , אבל הכתם, כן הכתם נשאר ואיתו המשקעים המרים , הבית מסתכל עליו אחרת, חברים לעבודה, המשפחה, השכונה ולוקח זמן רב לבטל את ההרגשה , אם בכלל. חלקם שוכרים עורכי דין בכל המהלכים וזה לא קל למצוא פתאום מקורות מימון לא זולים.

 

השאלה המתבקשת , מדוע המשטרה נוקטת באצבע קלה , מדוע יש צורך במאמץ עילאי לבטל את כל הסימנים והרישום הפלילי ומה קורה עם העמדה לדין של המתלונן/ת ? אספר לך סיפור של אדם המקורב אלי והוא משקף את הכל : הכיר אדם גב' מסוימת ויום אחד הם הגיעו למצב אינטימי של מין אורלי שביצעה בו האישה בהסכמה מלאה של הצדדים. ככל הנראה הציק מצפונה של האישה , אולי בעיות בבית, אולי בעיות עם בעלה והיא החליטה לסחוט את האיש,באמצעות אחד מידידיה.

 

אותו סוחט מתקשר לאיש שמשום מה החליט להקליט את השיחה , כי הוא הבין שמשהו מסריח מתבשל פה ויש לו את האפליקציה במכשיר הנייד שלו. הסוחט מבהיר לו שהוא שייך למשפחת פשע {והוא אף מציין את שם המשפחה}, מבהיר לגבר שהוא יודע על משפחתו של הגבר , על ילדיו הקטנים , היכן הוא מתגורר ומודיע לו חד משמעית , היה ולא תשלם לאישה עשרות אלפי שקלים, המשפחה שלך בסכנה. בסגנון זה היו 2 שיחות טלפון מוקלטות.

 

הגבר , איש נורמטיבי מהשורה , חשש לבני משפחתו והעדיף להסתכן בתלונה למשטרה על סחיטה, מתוך ידיעה ברורה שראשית הוא לא עשה מאומה שלא כדין, שנית בזה שרעייתו ילדיו יחשפו לאירוע של הבגידה .
הוא לא חשב פעמיים מתוך פחד מעולם הפשע והגיש תלונה למשטרת ישראל , כשהוא מוסר את ההקלטות ופרטי הנייד של אותו סוחט. חלף שבוע והוא מקבל דיווח מהמשטרה שהתיק נסגר מהסיבה " חוסר עניין לציבור"!!! – מדובר בעבירה מסוג פשע , שהעונש עליה הוא 7 שנות מאסר.

 

חלפו כחודשיים והגבר יושב בערב עם בני ביתו בסלון הבית ולפתע הוא רואה בחדשות בשעה 20:00 , כתבה על מה שהוא עשה , ללא ציון שמו ו/או פרטיו וזה שהמשטרה לא מתייחסת לתלונתה של האישה , הגבר בכלל לא ידע שהאישה הגישה תלונה במשטרה, הוא לא זומן ולא נחקר כלל בעניין זה. באותה כתבה המשטרה הגישה את תגובתה לכתב הטלוויזיה והיא מודיעה חד משמעית ," שלא מדובר כלל בעבירה פלילית ,המשטרה סגרה את התלונה/תיק בעקבות החלטה זאת ואם יש למתלוננת ראיות חדשות , שתגיש אותם לתחנה המטפלת ".

 

כמובן שכתבה בטלוויזיה , מכניסה את המערכת המשטרתית לפינה והיא מפחדת מהתקשורת והיא מחליטה להזמין את הגבר לחקירה , לראשונה בחייו. לא קל לאדם מהשורה להתייצב בפני חוקר לראשונה בחייו , כשהוא נחקר באזהרה ולשאלתו את החוקר , מה הראיות החשדות שהביאה אותה מתלוננת לאחר שהתיק נסגר מחוסר עבירה פלילית?, מסתבר כי בכלל היא לא הגישה חומר נוסף והחקירה מתבססת רק על התלונה הראשונית והיא כאמור לא התקבלה במשטרה. החוקר לא ידע להשיב לאיש מה קרה.

 

כאחרון העבריינים הוא הובל למחלקת זיהוי פלילי , שם נטלו ממנו טביעות אצבע,הוא צולם ואף בדיקת די,אני,איי. האיש שוחרר ללא תנאים מגבילים ולא הובא אפילו בפני שופט , ע"מ שיגביל את מעשיו וצעדיו. לאחר חודשים הגיע האיש לתחנת המשטרה , על מנת לבדוק מה קורה עם התיק , שם נמסר לו כי התיק הועבר לפרקליטות להגשת "כתב אישום". הפעם ניגש האיש לעורך דין, כי הוא הבין שהוא הולך להסתבך. הפרקליטות הודיעה לעורך דינו, כי התיק נסגר , מאחר ולא מדובר כלל בעבירה פלילית.

 

אז תגידו לי בבקשה , תיק על סחיטה עם ראיות נסגר ע"י המשטרה מהסיבה "חוסר עניין לציבור" והתיק הנוכחי טופל ע"י המשטרה שלא בתום לב. ומה עם האיש ? הרישום הפלילי שלו ? התמונות שלו באלבום ? וכל הטיפול הרשלני של המשטרה , שחששה מכתבה בטלוויזיה. כך פועלת משטרת ישראל ?.