ליצירת קשר 050-5231920

היש צדק בהיכל הצדק?

היכל הצדק,אמור להיות מקום שבו מתגלה הצדק,מקום שבו מדינה דמוקרטית חייבת להיות בעלת מערכת שכזו.

 

ללא מערכת שפיטה,מדינה אינה יכולה להתקיים. מערכת השיפוט והחוק במדינה,מושתתים על המערכת האנגלית מימים ימימה. אין כמעט אזרח במדינה שלא מגיע למערכת המשפט ולאו דווקא בתחום הפלילי, רבים הם העוברים את החוויה הזו. השאלה שנשאלת ,האם אזרח שעבר חוויה שכזו ,יוצא ממנה והוא בתחושה כי יש צדק במערכת? המערכת והשלבים בה מסורבלים עד מאוד, העומס השרוי כיום על בתי המשפט, פשוט לא מובן ולא ברור, קיימים הליכים משפטיים,בדרך כלל ההליכים האזרחיים,שהם בפרקי זמן של שנים . ואתה האזרח פשוט עומד והמום ולא ברור לך למה ומדוע ?.

 

למעט הענישה והפסיקה של בית המשפט, ההחלטות השיפוטיות אמורות גם לחנך את הצדדים , להבהיר להם את העבירה שהם עשו. אני רוצה דווקא להתייחס לתחום התעבורה: בדרך כלל שופט אחד בבית המשפט ,דן בעבירות תנועה . ההליך הוא שאזרח מוזמן ליום דיונים עם הזמנה,התובע המשטרתי , מציג את "כתב האישום" בפני בית המשפט ומתקיים הליך. חלקנו מגיעים עם ליווי של ייצוג משפטי וחלקנו ללא .כב' השופט שואל את הנאשם : "הבנת את כתב האישום?,מהי תגובתך לכתב האישום והמיוחס אליך?" …..ככה בנוי ההליך השיפוטי , היה ואתה מודה ,אזי טיעונים לעונש,הצגת עברך בתחום התעבורה ופסיקת השופט….הליך קצר וזריז . היה ואין הודאה בתיק, מתחיל שלב ההוכחות עד להחלטת בית המשפט.

 

עד כאן הליך נורמטיבי ומקובל, אז בואו ונחשוף את המציאות העגומה. שופט תעבורה דן בתיק בכל יום עבודה, בסדר גודל של עשרות עד מאות תיקים ביום , המשחק הוא כזה: אתה מגיע מחוץ לאולם בית המשפט , נפגש עם התובע המשטרתי והוא מציע לך בדרך כלל להודות בתיק, על מנת לחסוך מזמנו של בית המשפט. כשהגעת אליו , שמעת כבר עשרות סיפורים על "עסקת טיעון" ואז השוק והמסחר החל, נניח שנסעת בצומת וחצית באור אדום , עבירה מסוכנת ,חמורה ואף סיכנת את המשתמשים בדרך הציבורית . התובע אומר לך "תודה ואני אבקש מהשופט שתקבל 800 ש"ח קנס ו-10 נקודות" אתה מתווכח ולבסוף מתרצה . טוב תכתוב בקשה לשופט ואני אכניס את התיק ……ככה זה מתנהל. יצאת מהדיון בהרגשה של נצחון, במקום בהרגשה אחרת. …."שאתה יוצא ומבין…רגע נסעתי באור אדום וזה מה שקיבלתי ? מדינה של מסחר "….היכן הענישה ההולמת? היכן החינוך ?.

 

ומי של עשה "עסקת טיעון" נכנס לדיון …… על שולחנו של התובע והשופט , ערימת תיקים בגובה של עד למחצית התקרה . השופט עובד 8 שעות ברוטו באותו יום, היה ונקזז את ההפסקות….שתיית הקפה…עישון הסיגריות….השתלמות שופטים לשעה…נשארו לו כמה שעות בודדות וכמה עשרות תיקים …..נניח 3-5 דקות לתיק בודד. מה כבר ניתן ואיך ניתן לנהל דיון של שפיטה, שאתה רוצה להוכיח את חפותך, לא הספקת…אין עדים….טוב הדיון נדחה למרץ בשנה הבאה ,,,,לאמור עוד שנה בערך . כך פועל היכל הצדק …………… ואני כותב לכם את זה, כי מזה עשור רביעי אני מבקר בבתי משפט, עקב תפקידי ואני חיי את עמי .